در ابتدای این نامه آمده است: در سال گذشته و مقارن چنین ایامی بود که خبر وقوع فاجعه‌ زاریا و دستگیری رهبر مظلوم مسلمانان نیجریه، جناب شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، و شهادت هزاران نفر از برادران و خواهران مسلمان در این کشور جامعه‌ اسلامی را عزادار نمود. اینک در اولین سالگرد این واقعه‌ خونین و مصیبت‌بار وظیفه‌ خود دیدیم ضمن ابراز همدردی با برادران مظلوم نیجریه‌ای چند نکته بر حسب ضرورت و تکلیف بیان نماییم.

در ادامه تاکید شد: متأسفانه، با گذشت یکسال از فاجعه‌ خونین قتل عام مسلمانان مظلوم نیجریه‌ای، که با تحریک ایادی استکبار و عناصر خبیث صهیونیستی_تکفیری به وقوع پیوست، هیچ‌گونه پیگیری کارآمد و مؤثری را از سوی مسئولین سازمان‌های بین المللی و حقوق بشری و سران کشورهای اسلامی شاهد نبوده‌ایم. دردناک‌تر این‌که در شرایطی که مسلمانان مظلوم در کشورهای مختلف نظیر نیجریه، میانمار، سوریه، عراق و فلسطین در معرض خطر بوده و مورد هجمه‌های ظالمانه قرار می‌گیرند، عده‌ای از عناصر خشک‌مغز و مستبد دشمن اصلی را فراموش کرده، به جنگ‌افروزی و برادرکشی و اختلاف‌افکنی در بین مسلمین مشغول شده‌اند.

در ادامه این نامه تصریح شده است: بدون شک آنچه موجب نگرانی امروز ما و مردم عزیز کشور گردیده، عدم پیگیری و توجه دقیق مسئولین دستگاه دیپلماسی به فجایع رخ داده بویژه فاجعه‌ نیجریه است. نزدیک یکسال از اسارت رهبر مظلوم مسلمانان نیجریه و پرچمدار آرمان آزادی فلسطین در آفریقا می‌گذرد، اما دریغ از اقدامی مؤثر در جهت آزادی ایشان. انتظار می‌رفت با تلاش و پیگیری وزارت خارجه جمهوری اسلامی دیگر شاهد این دست اتفاقات علیه مسلمانان این کشور نباشیم، اما این صرفاً یک آرزو بود و در طول این یکسال بارها شاهد به خاک و خون کشیده شدن برادران و خواهران مسلمان نیجریه‌ای بودیم.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق در ادامه این نامه نوشت: از آن جایی که حضرتعالی توجه به سیاست خارجی را در صدر برنامه‌ها و اولویت‌های دولتتان قرار داده‌اید جا دارد از شما بپرسیم در طول این 3 سال، چه گام عملی و مؤثری در جهت اجرای اصل حمایت از مستضعفان و ملت‌ها در سراسر جهان- که جزو مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی است- انجام داده‌اید؟ اصولاً از شما که از عاشورا هم درس مذاکره گرفته‌اید، انتظار کدام اقدام انقلابی را در عرصه سیاست خارجی می‌توان داشت؟ آیا به اندازه‌ لغو یک سخنرانی یا کنسرت، به شهادت بیش از 100 مسلمان نیجریه‌ای در ایام اربعین حسینی واکنش نشان داده‌اید؟

در ادامه تاکید شده است: سکوت چند روزه‌ شما در قبال کشتار هزاران مسلمان نیجریه‌ای، و واکنش سریعتان به حوادث تروریستی اروپا را از یاد نبرده‌ایم؛ ای کاش آنان هم روی سپید و موی بور و چشمان آبی داشتند؛ یا حداقل ابراز ارادتی به مشی اعتدالیان کرده بودند، تا بلکه در همان ساعات اول با واکنش قاطع شما روبرو می‌شدند! متأسفانه آنچه که امروز در نیجریه شاهد وقوع آن هستیم، وضعیت نگران‌کننده‌ای است که معتقدیم بازی و سناریویی ساختگی از سوی سران جنایتکار استکبار و عوامل دست‌پرورده آنان است که با اهداف پلید خود قصد ضربه زدن و نابودی جنبش مردمی و اسلامی مسلمانان نیجریه را دارند.