نزدیک به 3500 شرکت کننده از 45 کشور دنیا در مدت ۷ روز در سطح بالا با یکدیگر رقابت کردند.

تیم‌هایی از دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دبیرستان فرزانگان تهران، دبیرستان سلام، تیم کاوش و تیم باسط پژوه راهی این دوره از مسابقات شدند.

همچنین در این دوره از مسابقات تیم‌هایی از دانشگاه‌های مختلف دنیا مانند دانشگاه کارنگی ملون آمریکا، دانشگاه یو تی آستین تگزاس، دانشگاه اشتوتگارت آلمان، دانشگاه پلی تکنیک سنگاپور در لیگ‌هایی همچون ربات فوتبالیست سایز کوچک، ربات فوتبالیست سایز متوسط، نائو، امدادگر واقعی، امدادگر مجازی، شبیه ساز امداد و ربات خانگی از کشورهای آلمان، هلند، ایران، ژاپن، چین، پرتغال، کانادا، سوئد، سنگاپور و آمریکا حضور داشتند.

 در لیگ ربات‌ انسان نما – سایز کوچک 22 تیم از کشورهای ایران، آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه، اتریش، چین، اندونزی، کره جنوبی و کانادا با یکدیگر رقابت کردند.

 لیگ ربات‌ فوتبالیست سایز کوچک نیز یکی از لیگ‌های جذاب و پرطرفدار مسابقات ربوکاپ محسوب می‌شد که 20 تیم از کشورهای ایران، آمریکا، آلمان، ترکیه، پاکستان، کره شمالی، ژاپن، هلند، کلمبیا، چین و برزیل حضور دارند.

همچنین در لیگ ربات نائو 18 تیم از کشورهای ایران، آلمان، اتریش، آمریکا، استرالیا، ژاپن، مکزیک، هلند، سوئد، تایوان، انگلیس، ایتالیا، ایرلند، چین، پاکستان، برزیل، شیلی، سوئیس با یکدیگر مسابقه دادند.

در لیگ امدادگر واقعی نیز 20 تیم از ایران، آلمان ، اتریش، ترکیه، تایلند، چین، مجارستان و آمریکا با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشتند.

در لیگ جذاب و پرطرفدار فوتبالیست سایز متوسط نیز 10 تیم از کشورهای پرتغال، هلند، آلمان، چین، ایران و ژاپن حضور داشتند.

پس از 3 روز رقابت فشرده و نفس‌گیر، تیم‌های ایرانی موفق به کسب 13 مقام در مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 آلمان شدند که تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین با کسب 6 مقام به عنوان پرافتخارترین تیم این دوره از مسابقات دست یافت.

در مسابقات بخش دانش آموزی و در لیگ امدادگر سطح الف تیم کاوش از دبیرستان نقش قلم رتبه دوم انفرادی را کسب کرد. این تیم همچنین عنوان بهترین طراحی سخت افزار را در این لیگ به خود اختصاص داد.

در لیگ امداد فضای مشترک (co-space) دانش آموزی نیز عنوان بهترین ارائه فنی به تیم دبیرستان علامه طباطبائی (دوره اول) رسید.

همچنین در بخش بزرگسال یا دانشجویی این مسابقات نیز تیم ربات فوتبالیست سایز کوچک MRL دانشگاه آزاد قزوین، قهرمان جهان شد.

در لیگ ربات شبیه ساز عامل امداد نیز در رقابت اصلی تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین با کسب مقام نخست، قهرمانی جهان را از آن خود کرد، تیم دبیرستان فرزانگان تهران در این بخش دوم شد.

همچنین در لیگ ربات شبیه ساز عامل امداد در شاخه توسعه زیر ساخت تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین به مقام نخست رسید. این تیم مقام اول بخش رقابت فنی را نیز به خود اختصاص داد.

در لیگ امدادگر واقعی تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین با اختلاف 8 امتیاز پس از نماینده تایلند، نایب قهرمان شد. این تیم در بخش رقابت فنی به مقام نخست دست یافت.

در لیگ فوتبالیست انسان‌نما (بزرگسال) تیم باسط پژوه به مقام نخست دست یافت و تیم دانشگاه آزاد ایلخچی تبریز پس از آلمان به مقام سوم رسید.

در لیگ فوتبالیست انسان‌نما (سایز نوجوان) در بخش رقابت فنی تیم دانشگاه امیرکبیر به مقام نخست این مسابقات رسید.

تیم‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کسب پنج مقام به کار خود در مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 در آلمان، به کار خود پایان دادند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سه تیم ربات‌های شبیه ساز امدادگر مجازی، انسان نمای سایز نوجوان و فوتبالیست سایز کوچک در بخش دانشجویی و یک تیم دانش آموزی در بخش امدادگر پیشرفته حضور داشت که در پایان این رقابت ها توانست با 5 مقام به کار خود پایان دهد.

در لیگ ربات‌های شبیه ساز امدادگر مجازی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانست مقام سوم این لیگ را کسب کند.

در لیگ ربات‌های انسان نمای سایز نوجوان، که از مهمترین لیگ‌های ربوکاپ محسوب می‌شود، تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر که سابقه زیادی در این مسابقات دارد، موفق به کسب مقام قهرمانی رقابت فنی و مقام سوم لیگ رباتهای انسان نمای سایز نوجوان شد.

این در حالی است که به دلیل عدم صدور روادید کشور آلمان برای این تیم و سایر تیم‌های ایرانی، بسیاری از اعضای این گروه موفق به اعزام به مسابقات نشدند.