این قانون که زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین بار در سال 1996 با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال 2006 تمدید شده است. قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی، یعنی یک ماه دیگر، منقضی می‌شود.

در گذشته مسئولان دولتی تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران را ناقض برجام عنوان کرده بودند. برای مثال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفته‌ است: «این قانون در پایان سال 2016 مدتش تمام می‌شود. یک گروهی از سناتورها و نمایندگان مجلس (آمریکا) به دنبال تمدید آن هستند. ما هم به دولت آمریکا تذکر دادیم که باید برجام رعایت شود و تمدید قانون ISA مغایر با برجام است.»

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، «علی شمخانی» دبیر شورایعالی امنیت ملی، «مجید تخت روانچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و برخی دیگر از مسؤولان دولتی هرکدام با اتخاذ موضعی تمدید تحریم‌ 10 ساله ایران را ناقض برجام عنوان کردند.

*تمدید 10 ساله تحریم ایران توسط آمریکا باید ما را به غیرت آورد به کسی وابسته نباشیم/ برجام آزمونی بود که نشان داد آمریکا به هیچ چیز پایبند نیست

رضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری  در واکنش به تمدید 10 ساله تحریم ایران توسط آمریکا گفت:‌ باید همه از نظر دینی، عقیدتی،‌ اخلاقی و تجربی بپذیریم که نمی‌شود از آمریکا جز این انتظار داشته باشیم.

وی افزود: استکبار، استعمار و استثمار که در راس آن آمریکا است طبیعتش این است آن هم نه نسبت به ایران حتی نسبت به شهروند خودش که در سرش بزند، بکشدش و از پای درآورد.  وقتی آمریکا با شهروندان خود اینگونه رفتار می‌کند دیگر نباید انتظار داشته باشیم با ما از روی شرافت و انسانیت رفتار کند. 

در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب شیطان هستند، گفت: تا آمریکا، اسرائیل و ارتجاع عرب نمرده‌اند ما نباید از مکر و حیله آنها ایمن باشیم. اینان مادامی که حیات دارند و برای خودشان سروری قائل هستند همین رفتار را با ما انجام می‌دهند. تحریم‌مان می‌کنند و به دنبال نابودی ما هستند. اینها گاهی به خاطر یک قطعه هواپیما فردی را از هستی ساقط می‌کنند.

*تمدید تحریم ایران توسط آمریکا خلف وعده و پشت پا زدن به تعهد بین‌المللی است/ انتظار می‌رود اوباما وتو کند

الهام امین‌زاده دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و معاون سابق حقوقی رئیس‌جمهور ، در واکنش به تمدید تحریم 10 ساله ایران توسط آمریکا اظهارداشت: سال گذشته که برجام نهایی شد طرفین قرار را بر این گذاشتند تعهداتشان را مرحله به مرحله انجام دهند. 

وی افزود: قرار بر این شد هر مرحله‌ای که جمهوری اسلامی ایران از تعهداتش را انجام می‌دهد طرف مقابل نیز مرحله به مرحله در کاهش تحریم‌ها تعهدات خودشان را انجام دهند. براساس آنچه که توافق شد ما فعالیت‌ هسته‌ای‌مان را براساس فرمول و برنامه‌ای که در برجام آمده است آن را مسدود کنیم و طرف مقابل نیز تحریم‌های ما را کاهش دهند و به کلی از بین ببرند. 

*دولت باید به تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا علیه ایران واکنش نشان دهد/ موضوع را یکشنبه در مجلس بررسی می‌کنیم

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به تمدید قانون داماتو (تحریم 10 ساله ایران) در آمریکا،‌ گفت: قطعا این موضوع در جلسه روز یکشنبه هفته آتی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی باید در خصوص این موضوع عکس‌العمل نشان دهد و ما طرح‌ها و برنامه‌هایی داریم که اجرا خواهیم کرد.

*آمریکا منتظر عواقب نقض برجام باشد/ مجلس عکس‌العمل متقابل خود را نسبت به مصوبه سنای آمریکا نشان می‌دهد

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی  با اشاره به تصویب قانون تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سنای آمریکا، اظهار داشت: با تصویب این قانون موضوعی که به رجل سیاسی دنیا ثابت می‌شود این است که از ابتدا هم جمهوری اسلامی ایران قصد دشمنی نداشته است، بلکه ابرقدرتی به نام آمریکاست که قبل از انقلاب اسلامی چشم به منابع ایران داشته و در امور داخلی ایران دخالت هم کرده است، این موضوع در اسناد لانه جاسوسی آمریکا و رفتارهای بعدی این کشور وجود داشته است.

*دولت آمریکا راهی جز وتوی مصوبه سنا ندارد/ ایران واکنش جدی به مصوبه تمدید 10 ساله تحریم‌ها نشان می‌دهد

محمدرضا عارف نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره رأی سنای آمریکا به تمدید 10 ساله تحریم آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: اقدام سنای آمریکا در تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اعتماد به این کشور را در نظام بین‌المللی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تبعات زیادی برای آمریکا در پی خواهد داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به تعهدات بین‌المللی مطمئناً واکنش جدی را در برابر این اقدام سنای آمریکا نشان خواهد داد و مانند گذشته راه خود را با توجه به منافع ملی ادامه می‌دهد.