وی ادامه داد: ما با توجه به توانمندی قرارگاه خاتمالانبیا بعد از به عهده گرفتن مسئولیت این شرکت تعهد دادهایم که سکوها ساخته شوند اگرچه قرار نیست همه سکوها در یک مرحله ساخته شوند.
* تجهیزات سکوهای پارس جنوبی 50 ماه در گمرک معطل مانده است.
وی یکی از مشکلات مهم ساخت این سکوها در شرکت صدرا را معطلی 48 تا 50 ماهه تجهیزات در گمرک عنوان کرد و گفت: این موضوع را به اطلاع معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت رساندهایم و اگر با مساعدت عزیزان این تجهیزات آزاد شود کار سکوها با سرعت بیشتری پیش میرود.
* مشکل مالی ستاره خلیج فارس حل شد و تا 6 ماه دیگر بنزین تولید میکند
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه خلیج فارس پیشانی پروژههای کشور است و اگر به تولید برسد نیاز بنزین کشور را برطرف کرده و کشور را تبدیل به صادرکننده بنزین میکند، گفت: ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه است و 86 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: از زمان بازدید وزیر نفت از این پالایشگاه ظرف 10 ماه 25 واحد را به اتمام رسانده و تحویل راهانداز دادهایم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا گفت: ما قول داده بودیم یکی از واحدهای تولیدکننده نفت را در اردیهبشت سال 95 به اتمام برسانیم در حالی که این واحد را 45 روز قبل از شروع سال 95 تمام کردیم.
عبداللهی اظهار داشت: بحثهای مالی مربوط به پالایشگاه تقریباً حل شده و ظرف 6 ماهه آینده در فاز اول این پروژه تولید بنزین را آغاز میکنیم.
وی گفت: 760 میلیون دلار به این پروژه تخصیص داده شده که بخشی از آن جذب شده و مابقی نیز به زودی جذب خواهد شد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در پاسخ به پرسشی درباره پروژه پل خلیج فارس و اظهارنظر مسئولان دولتی درباره عقبماندگی این پروژه گفت: این پروژه سه عنصر اصلی، کارفرما، پیمانکار و تأمین مالی را دارد،ما هر کاری را که میتوانستیم برای آن انجام دادیم اما مشکل اساسی این پروژه عدم تأمین مالی از طرف کارفرما است و ما هم در حال دادن زیان به دلیل معطل ماندن و هدر رفتن ماشینآلات و تجهیزات هستیم.
عبداللهی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: فاز 15 و 16 از بهترین فازهای پارس جنوبی است که همه واحدهای آن در حال فعالیت است و تا الان توقفی در کار پالایشگاه نداشتهایم.
* آخرین وضعیت خط آهن سریعالسیر تهران - اصفهان
وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پروژه خط آهن سریعالسیر تهران به اصفهان گفت: در این پروژه زمان زیادی صرف شد تا با چینیها به توافق رسیدیم و مشکل فاینانس پروژه حل شد،چنانکه بخش قم به اصفهان حل شده و بخش قم به تهران هم زیرسازی شده و برای روسازی هم قراردادی که با چینیها بسته شده که اجرا خواهد شد.
* آزادراه تهران - شمال آرزویی برای کشور شده است
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در پاسخ به پرسشی درباره نقش قرارگاه در اجرای آزادراه تهران - شمال با بیان اینکه پروژه تهران - شمال تبدیل به آرزویی برای کشور شده است، گفت: ما برای این پروژه قرارداد بسته بودیم و ترک تشریفات آن در دولت قبل ابلاغ شده بود، چهار مجموعه بزرگ را برای این کار تجهیز کرده بودیم اما متأسفانه این پروژه متوقف شد اگرچه ما توان انجام آن را داریم.
عبداللهی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: آزادراه کمربندی جنوب تهران را 70 درصد تأمین مالی میکنیم و قطعه اول آن امسال آسفالت میشود.
* عقل حکم میکند پروژههای نیمهتمام تکمیل شود
وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد قرارگاه برای اجرای پروژههای بزرگ در کشور گفت: ما 450 هزار میلیارد تومان پروژه نیمهتمام در کشور داریم که ماندن آنها به این صورت به نفع کشور نیست و عقل حکم میکند ابتدا پروژههای نیمه تمام تکمیل شود و سپس پروژههای جدیدی تعریف شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا تأکید کرد: با توجه به وضعیت مالی دولت و قیمت نفت به صلاح نیست مگر در موارد خاص پروژههای جدیدی آغاز شود.
عبداللهی در پاسخ به پرسش دیگری تأکید کرد: ما پروژههایی که خودمان در دست داریم را پیگیری میکنیم و مسئول پروژههای دیگران نیستیم.
* قرارگاه مشکلی با پیمانکاران خارجی ندارد
وی در پاسخ به پرسش یکی از رسانههای خارجی درباره اینکه قرارگاه علاقهای به حضور پیمانکاران خارجی در ایران ندارد، گفت: طرح چنین ادعایی غلط و کذب محض است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا افزود: ما معتقدیم مشکل اصلی پروژههای کشور به تأمین مالی بازمیگردد و اگر خارجیها قرار است بیایند میتوانند در این بخش ورود کنند.
عبداللهی تصریح کرد: همه استقبال میکنند که کنسرسیومی با حضور خارجیها برای جلو بردن پروژهها تشکیل شود.
وی ادامه داد: ما قبل از تحریم هم با شرکتهای خارجی از جمله چینیها و کرهاییها مذاکره کردهایم، اگرچه میدانیم آنها کاریابی میکنند و منافع خودشان را دنبال میکنند.
* مذاکره قرارگاه با چینیها، کرهاییها و اروپاییها
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره قرارگاه با شرکـتهای خارجی گفت: شرکتهای خارجی درخواست مذاکره با ما دارند و ما هم راهی را در تعامل با آنها میرویم که به صرفه اقتصاد کشور باشد.
وی تصریح کرد: شرکتهای چینی، کرهای، اروپایی و آسیایی برای مذاکره به ما مراجعه کردهاند.
* طرح خودمان برای شیرینسازی آب را به دولت ارائه کردهایم
عبداللهی در پاسخ به پرسشی درباره انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور گفت:ما درباره آب مواردی که مورد نیاز کشور بوده است را با مسئولان مطرح کردهایم و روی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور هم کار کارشناسی کردهایم و توجیه فنی و اقتصادی آن را به آقایان ارائه کردهایم.
وی تصریح کرد: براساس طرح ما اگر بتوانیم از گاز مازاد کشور درست استفاده کنیم با ایجاد نیروگاهها و تولید همزمان آب و برق میتوانیم آب شیرین را به فلات مرکزی کشور برسانیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا افزود: در صورت تمایل مسئولان با تشکیل کنسرسیوم بزرگی این کار قابل اجرا خواهد بود اما در این باره هنوز به جمعبندی قطعی نرسیدهایم.
* ایران در حوزه خدمات فنی مهندسی یک کشور قوی است
عبداللهی در ادامه با بیان اینکه در حوزه خدمات فنی مهندسی کشور ما قوی است و تکنولوژی نیست که در اختیار نداشته باشیم، گفت: در حوزه نفت پیچیدهترین واحدها را ساختهایم.
وی افزود: هدف دولت از ورود خارجیها بیشتر تأمین مالی است و نوع همکاری ما با خارجیها به نوع تعامل طرفین بستگی دارد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا گفت:اگر تکنولوژی خاصی در کشور وجود نداشته باشد میتوانیم از خارجیها استفاده کنیم.
* بستری برای کار بخش خصوصی آماده کردهایم
عبداللهی در پاسخ به پرسش دیگری از رسانههای خارجی گفت: قرارگاه یک مجموعه مردمی است و اینکه بعضی فکر کنند ما با سربازان پادگانها پروژه انجام میدهیم غلط است، مجموعهای از بهترین متخصصان کشور در حوزههای مختلف با قرارگاه کار میکنند چنانچه از 150 هزار نیروی که در پروژههای قرارگاه کار میکنند تنها 2500 نفر رسمی سپاه و بقیه پیمانکاران بخش خصوصی هستند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا تأکید کرد: پیمانکاران بخش خصوصی به شما میگویند که ما موارد نیازمند به تسعیر ارز را با آنها تسویه کردهایم اما هنوز پولمان را از دولت نگرفتهایم.
وی گفت:ما با بخش خصوصی رقابت نداریم و بستری آماده کردهایم که بخش خصوصی بتواند در آن کار کند.
عبداللهی با بیان اینکه هر کنسرسیومی باید رهبر داشته باشد تا کار را مدیریت کند، افزود: تجهیزات منحصربهفردی که در قرارگاه هست در بخش خصوصی نیست.
* بهرههای بانکی اجازه کارهای بزرگ را به بخش خصوصی نمیدهد
وی در ادامه اظهار داشت: بهرههای بانکی بازار اجازه نمیدهد بخش خصوصی روی پروژههای عمرانی با حداقل سود کار کند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا گفت: تا زمانی که بانکها این وضعیت را دارند بخش خصوصی توان اجرای پروژههای بزرگ را نخواهد داشت مگر اینکه رویههای بانکها تغییر کند.
* 40 درصد ظرفیت کاری قرارگاه خالی است
عبداللهی در ادامه گفت: من 23 سال است که در قرارگاه حضور دارم و در هر چهار دولت گذشته یعنی آقایان هاشمی، خاتمی، احمدینژاد و روحانی حضور داشتهام.
وی گفت:ما هرجا دولت تقاضا کرده کار کردهایم و خودمان پیشنهاد دهنده نبودیم و هیچ مشکل خاصی هم با هیچ دولتی نداشته ایم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا درپایان گفت: در حال حاضر قرارگاه بالای 35 تا 40 درصد ظرفیت خالی در حوزههای عمرانی، صنعت و معدن و نفت دارد.