پس از شکست داعش در شمال استان «الرقه»، دومینو شکست این گروه تروریستی در مقابل نیروهای کُرد در مناطق شمالی سوریه ادامه یافت و شهرهای راهبردی «تل ابیض» و «عین عیسی» نیز به فهرست مناطق تحت کنترل نیروهای کُرد اضافه شدند.

به گزارش فارس، تروریست‌های داعش پس از شکست‌های متوالی در مناطق شمالی سوریه، استان «حسکه» در شمال شرق سوریه (در شرق رقه/ نقشه بالا) را هدف قرار دادند اما ارتش سوریه، عشایر منطقه و نیروهای کُرد در عملیات‌های مشترک موفق شدند تروریست‌ها را از شهر حسکه بیرون برانند و با کنترل گذرگاه‌های مرزی «قامشلی» و «رأس العین»، مناطق شمالی استان الحسکه را با مناطق همجوار در استان الرقه و شمال شرق حلب متصل کنند.

بنا بر این گزارش، در دو ماه گذشته نیز نیروهای کُرد با همکاری تعدادی از گروه‌های تروریستی از جمله «ارتش آزاد» و با حمایت جنگنده‌های نیروهای هوایی ائتلاف غربی از سمت شهر تل ابیض در شمال شرق حلب به حملات خود علیه مواضع گروه تروریستی داعش ادامه داده و با تصرف سد «تشرین» به نزدیکی منطقه «منبج» رسیدند.

توجه به این نکته ضروری است که نیروهای کُرد در برهه کنونی در تلاشند با پیشروی در مناطق شمالی استان حلب که هم مرز کشور ترکیه است به شهر راهبردی «الباب» نزدیک شوند و در نهایت کنترل این منطقه را از دست گروه تروریستی داعش خارج کند.

به گزارش فارس، علاوه بر پیشروی کُردها در جبهه شمال غرب حلب (شهر عفرین) آنان درصدند با ادامه پیشروی‌ها از شمال شرق استان حلب، کنترل مناطق مرزی شمالی سوریه با کشور ترکیه از جمله حسکه، رقه و حلب را در اختیار بگیرند تا جرقه تشکیل حکومت مستقل کُرد یک بار دیگر با کمک کشورهای غربی در افکار عمومی زده شود، ولی باید منتظر ماند و دید که آیا  دولت ترکیه در خصوص بازی دوگانه آمریکا در این منطقه واکنش نشان می دهد یا خیر؟.


به موازات پیشر‌وی‌های نیروهای کُرد در مناطق یاد شده، نیروهای سوری پس از آزادسازی مناطق «السفیره» و «شیخ الاحمد» موفق به شکست سه ساله حصر فروگاه کویرس در شرق استان حلب شدند.

بنا بر این گزارش، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت حزب الله پس از تسلط بر فرودگاه کویرس، روستاها و شهرک‌های اطراف آن، پاکسازی منطقه «دیر حافر» را نیز در دستور کار خود قرار داده بودند، اما همزمان با پیشروی نیروهای کُرد و تحرکات دولت آمریکا برای تشکیل دولت مستقل کُرد، نیروهای سوری تغییر راهبرد دادند و آزادی مناطق شمالی فرودگاه و پیشروی به سمت شهر راهبردی الباب را آغاز کردند.

در عملیات اطراف فرودگاه کویرس تاکنون بیش از 12 شهرک و روستا از جمله  «قطر»، «تل الحطابات»، «ودیعة»، «العفش»، «طنوزة»، «تل مکسور» و «المشیرفة» از وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شده و نیروهای سوری در تلاشند خود را به مناطق جنوبی شهرک صنعتی «شیخ النجار» در شمال شرق حلب برسانند و تروریست‌های داعش را در مناطق حد فاصل شهرک صنعتی با فرودگاه نظامی از جمله مناطق «بلاط»، «ایستگاه حراراتی» و «الرضوانیة» محاصره کنند.

به گزارش فارس، نیروهای ارتش سوریه در روزهای اخیر به 11 کیلومتری شهر الباب رسیده‌اند و در تلاش هستند با باز پس‌گیری این شهر بسیار مهم علاوه بر رساندن خود به مناطق هم مرز با ترکیه، از اتصال مناطق آزاد شده توسط کُردها از شمال غرب به شمال شرق حلب جلوگیری و نظریه تشکیل دولت مستقل کُرد را در هم شکنند.

در توصیف اهمیت شهر الباب در شمال شرق حلب یادآوری این نکته ضروریست که عناصر تروریستی داعش از طریق همین شهر نفت را به دولت ترکیه می فروشند.

البته با تحت فشار قرار گرفتن تروریست‌های داعش در شهر الباب باید منتطر ماند و دید که آیا این گروه تروریستی قادر به حفظ این شهر راهبردی خواهد بود یا خیر. در مجموع باید به این مسئله هم توجه داشت که رقابت نیروهای دولتی و نیروهای کُرد برای تسلط بر شهر الباب با حساسیت بالایی ادامه دارد