وی افزود: در مرحله نخست این عملیات دروازه‌های ورود کمک‌های لجستیک گروه‌های تروریستی به سوریه مسدود شد که می‌توان از آن به «عملیات انفصال ارتباط تروریست‌ها با دنیای خارج» نام برد.

سرتیپ زیتونی گفت: در پی مسدود شدن مرزهای لبنان و سوریه در منطقه مرزی القلمون که از آنجا تجهیزات و مهمات برای گروه‌های تروریستی از لبنان وارد سوریه می‌شد، ارتش سوریه نبرد شکست حصر فرودگاه کویرس را آغاز کرد، جایی که به پایگاه انجام ماموریت آزادسازی مناطقی مهم در ریف حلب تبدیل شد.

این کارشناس لبنانی افزود: بر پایه دستاوردهای مذکور، مرحله آزادسازی ریف لاذقیه آغاز شد که به واقع بدون سیطره بر این منطقه ورود به نبرد ادلب، سهل الغاب و جسر الشغور غیرممکن است.

سرتیپ زیتونی گفت: ریف لاذقیه یک راه نفوذ کمک‌های لجستیک به تروریست‌ها از ترکیه است و از جمله اهداف دولت ترکیه برای ایجاد منطقه امنی برای معارضان سوری شمرده می‌شود، چون ترکیه خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آنجا شده است تا مقدمه‌ای برای سیطره بر این منطقه و الحاق آن به لواء اسکندرون باشد.

سرتیپ زیتونی با اشاره به درک رهبری سوریه و همچنین همپیمان روس آن از نقشه ترکیه برای شمال سوریه اظهار داشت: بر همین اساس عملیات برق آسایی برای آزادسازی این مناطق با آزادسازی «سلمی» که مشرف به سهل الغاب است آغاز شد.

وی افزود: این عملیات با هدف محدود کردن تحرکات تروریست‌ها انجام شد و سپس «ربیعه» در جبل الترکمان را نیز آزاد کردند و طی روزهای اخیر هم که جبل الرویس را تصرف کردند.

کارشناس لبنانی تاکید کرد: همه این پیشروی‌ها در ریف لاذقیه مقدمه پایان حضور تروریست‌ها در «کنسبا» است که مهم‌ترین مرکز آموزش و تربیت تروریست‌ها در شمال محسوب می‌شود.

وی افزود: با شکست حصر نبل و الزهراء در ریف حلب، ارتش سوریه به سوی رتیانومایر، بیانون، و عندان پیشروی کرده و مناطق شرقی شهر حلب و به خصوص کاستیلو را بستند و همین فرصت تحرک نیروهای کردی از عفرین به سمت منغ و فرودگاه آن فراهم کرد.

سرتیپ زیتونی گفت: به دنبال آن ارتش سوریه توانست وارد شهرک «تل رفعت» به عنوان نقطه‌ای راهبردی شود تا پس از آن برای آزادی اعزاز و باب السلام اقدام کند که این امر زمینه تحرک در امتداد مرزها تا برسد به جرابلس را فراهم می‌کند.

کارشناس لبنانی گفت: ارتش سوریه به موازات پیشروی‌های خود در شمال سوریه در جبهه جنوبی این کشور هم به موفقیت‌های خوبی رسیده است، پس از سیطره بر شیخ مسکین و جاده شیخ مسکین به نوی در حومه درعا، دو شهر ابطع و داعل در حال تسویه کردن وضعیت خود با دولت سوریه و پیوستن به روند آشتی ملی هستند.

وی افزود: پس از آن، ارتش سوریه با پیشروی خود درعا را به شیخ مسکین را متصل می‌کند و از آنجا فرصت عملیات به سوی گذرگاه نصیب فراهم می‌شود تا ارتباط گروه‌های تروریستی بین شرق درعا و ریف قنیطره قطع شده و مقابل آزادی تحرکات آنها گرفته شود.

کارشناس لبنانی گفت: با کامل شدن این عملیات‌ها طی روزها و هفته‌های آتی، حمایت‌های خارجی از تروریست‌ها از طریق مرزهای باز سوریه با ترکیه، لبنان و اردن قطع می‌شود.

وی افزود: در پی قطع ارتباط تروریست‌ها با دنیای خارج آنها مجبور به تسلیم به نفع دولت سوریه می‌شوند البته نباید فراموش کنیم که مرحله پیش روی ارتش سوریه حمله به الرقه خواهد بود که از پایگاه ریف حماه صورت خواهد گرفت و سپس از جبهه جنوبی و مرکزی به سوی دیرالزور پیش می‌رود.